Cykelforum.se

Sveriges bästa cykelforum

Du är inte inloggad.

Meddelande

Välkommen till Sveriges nya cykelforum!

#1 2010-07-28 22:15:22

Anneli.S
Medlem
Från: Söderhamn
Registrerad: 2010-05-28
Webbsida

Ensamma cyklister

Hejsan

Jag har en liten undring som jag funderat på under min tripp till Kiruna. Vi har stött på en del Långfärdscyklister från lite här och var, både från Sverige men mestadels utanför. Dom flesta har gjorde dessa resor ensamma. Blir det så efter ordentligt med erfarenhet att man föredrar att cykla själv? Eller är det individuellt och att jag har lyckats stöta på dom som föredrar just att cykla själv av slump?

/Anneli.S

#2 2010-07-28 22:35:08

Långtramparn
Medlem
Registrerad: 2010-03-28

Re: Ensamma cyklister

Jag tror det är annat än erfarenhet som avgör om man vill cykla ensam på långsträckor eller cykla i sällskap med någon eller några.

(För min egen del skulle jag gärna vilja ha sällskap av en eller två personer när jag cyklar långt. Även fast jag har en sorts autism... Aspergers syndrom)

#3 2010-07-28 22:55:45

tomasojohansson
Medlem
Registrerad: 2008-10-15

Jag for själv, inte av eget val utan för att jag inte visste av någon som ville göra något så skitjobbigt som att trampa till Köpenhamn. Fördelen är att man lättare kommer i kontakt med främlingar, vilket inte är så illa...
Risken för osämja är också noll, inte heller oviktigt.

Ska man samarbeta över så lång tid bör man ju ha lite koll innan, om man funkar ihop menar jag.

#4 2010-07-29 12:12:32

bebbe
Medlem
Från: Härryda
Registrerad: 2009-05-20

Jag tycker att fördelen med just cykel är att man kan välja om man vill vara ensam eller ha sällskap.

Är lite av en ensamvarg själv. Men ibland är det skönt med sällskap.

Har kört en hel del mc i mitt liv och har då njutit fullt ut av ensamheten. Tycker det kan vara riktigt skönt att vara ute och köra helt oplanerat och helt själv. Men om man vill köra med fler hoj åkare blir det ju nästan samma sak. Man kan ju fortfarande inte prata med varandra. Men på cykel så kan man ju prata lite om man är två.

Brukar dock ändå ta långa dags utflykter med hojen helt själv bara för att njuta av naturen och bara vara smile

Löpning är som Bruce Lee har sagt "The king of excercise" men att cykla är jäkligt mycket roligare!!

#5 2010-07-29 13:00:24

Anneli.S
Medlem
Från: Söderhamn
Registrerad: 2010-05-28
Webbsida

Jag kan förstå önskan om att cykla själv kortare sträckor (30-40mil) men om man cyklar genom länder kan jag tro att jag inte själv skulle göra smile Nog för att jag cyklade en del själv under denna trip, men jag träffade alltid upp gänget på pauser eller lunch. Det är ganska fridfullt att cykla ensam också såklart.

Sidfot