Sveriges bästa cykelforum
Du är inte inloggad.
Idag kan jag inte verkligen cykla utan cykelbyxor. Dock börjar det bli kallt nu och då jag undrar om det är värt att köpa varmare cykelbyxor då jag började på 147 vikt en och halv månad sen och idag är 133 kg. Ja ska försätta gå ner i vikt nu och det känns om jag köper nya cykelbyxor som passar mig idag kanske inte passar mig om 2 månader och då har ja verkligen kastat bort pengar.
Vad tycker ni? Vill cykla men vill inte frysa.
Jag kör en MTB trek 6300 och bak däcket har fått som kryss märkte runt hela däcket på båda sidor, vad bror det på? Jag har bilder om någon är intresserad att se.
När brukar ni också sluta cykla ungefär, funderar snart köpa spinning skor för att börja spinna runt september eller oktober?
Nice viktnedgång!
Du kan ta ett par vanliga träningsbyxor utanpå när det är kallt. Stoppa in byxbenen i strumpskaften så fladdrar det inte.
För mig finns ingen månad där jag slutar cykla, jag cyklar året om.
Tack men blir det inte för kallt? Vad kan ni också rekommendera varma cykelhandskar?
Hej mq_photo!
Dessa kanske kan vara något?
http://www.hestragloves.com/#/sv/handskar/bike-mtb/
Jag ska till cykelbutiken nära här idag och prova några olika cykelhandskar inför höstens långcykling.
Lycka till!
mq_photo skrev:
När brukar ni också sluta cykla ungefär, funderar snart köpa spinning skor för att börja spinna runt september eller oktober?
Jag brukar också sluta motionscykla i september/oktober.
I slutet brukar jag välja fina höstdagar, och ta det ganska lugnt.
Man kan dock cykla när temperaturen är bara någon plusgrad, och t.o.m. minusgrader. För att det ska fungerar bra, behöver man dock bra cykelkläder, som tyvärr är ganska dyra. I första hand behövs ett vindtätt lager överst och skoöverdrag, då temperaturen börjar krypa under +10.
---------
Spinning är ett utmärkt sätt att fortsätta cyklingen över vinterhalvåret. Det är också ganska roligt om man är många i gruppen. (Förutsätt att alla tar i och cyklar i takt!
)
mq_photo skrev:
Tack men blir det inte för kallt? Vad kan ni också rekommendera varma cykelhandskar?
Oftast inte. Fast det beror på var man bor. Jag bor i södra Sverige och här är det knappt ens minusgrader på vintrarna.
Det kan låta lite paradoxalt, men utmaningen på vintern är att inte klä sig för varmt. Det blir gärna så att man byltar på sig för mycket så att man blir genomsvettig när man väl fått uppvärmen.. Jag brukar klä mig så att jag småfryser de första 10-15 minuterna, då får man en lagom "arbetstemperatur".
Angående handskar så kör jag numera på yllevantar. Tidigare hade jag Gore-Tex-handskar, men det passade inte mig. De var inte tillräckligt ventilerade och brukade bli mer eller mindre dyngsura av svett.
Pling skrev:
Det kan låta lite paradoxalt, men utmaningen på vintern är att inte klä sig för varmt. Det blir gärna så att man byltar på sig för mycket så att man blir genomsvettig när man väl fått uppvärmen.
Precis!
Just att inte bli svettig och inte frysa är problemet.
Om man har kläder som är anpassade för cykling, brukar dessa ha material som fungerar bra. Tyvärr är sådana oftast väldigt dyra.
Jag tycker inte man skall sluta cykla ute på vintern.
Cyklade själv bara på vår, sommar, höst ett tag men sedan jag började cykla på vinter har jag blivit en mycket bättre cyklist.
Man går även miste om en fantastisk upplevelse om man inte cyklar på vintern. Kalla frusna stigar eller grusvägar och väldigt "hög" luft med mycket syre. Jag har denna vintern kört en hel del långturer med dubbdäck och rejäla lampor och det var så givande att jag nästan längtar till nästa vinter för att få göra det igen.
Enda "problemet" är att kläderna blir lite dyra. Fast köper man rätt håller de ju bra så man har dom länge.
Cykla på vintern är troligen det "varmaste" alternativet, moppe är djävulskt kallt, bil är svinkallt tills värmen kommit igång, buss gör att man ska stå still å frysa i fem minuter först. Cyklisten håller sig varm automatiskt!
Jag vill inte frysa första kvarten, men lösningen är då att kunna öppna allting fram, släppa ut värmen när man fått igång kroppen (skumt att prata vinterutrustning mitt i högsommarn)
Kyliga norra Skandinavien är en liten glesbefolkad del av världen, Gore-Tex mm är inte gjort för minusgrader utan för de platser där det regnar hela vintern, dvs överallt utom här uppe. Regntäta "funktionsplagg" är svinkalla och blir som plåt i kyla. Lönsamheten i att sälja utrustning för oss lönar sig inte. Man får hitta egna smarta lösningar när inte de multinationella klädkedjorna bryr sig om vår avkrok i norr.
Jag håller med om att vattentäta plagg inte fungerar bra. Men erfarenhet är att man blir väldigt svettig av sådana.
Däremot skaffade jag en vindtät jacka i våras, med lösttagbara ärmar. Den har också "andningshål" i ryggen. Den, plus en vanlig lång cykeltröja under, räckte bra för överkroppen trotts att det bara var några plusgrader.
Ett tips är att man köper "riktiga" cykelkläder under icke-cykelsäsong. Ofta säljs på REA mycket dyra cykelkläder för halva priser eller ännu mindre.
Jag själv köpte nyligen en Shimano lång cykeltröja, som hade kostat 1700:- (!), för 500:-. Även det kändes något dyrt, men kvaliteten är i toppklass.
Senast redigerat av MarkkuS (2010-07-29 13:07:06)
Jag förstår er allihopa här, ska först och främst åka ner till stan och kolla på lite cykelstuff. Mitt problem är som sagt att jag håller på att gå ner i vikt, jag vill inte köpa cykelkläder för 1000-2000 kr och sen på våren inte kunna använda de.
Jag har inga erfarenhet när det gäller vilka handskar man ska ha och till vilken årstid, gäller även för kläder. Dock ja känner att jag kan klara mig nu med det jag har eftersom ja håller på att tappa vikt.
Jag bor i uppsala, och i vintrast var det 10-20 minus grader nästan igenom hela vintern. Så jag vet inte hur man ska cykla i det vädret. Dock tiden visar sig eftersom jag har aldrig heller cyklat under vintertid.
Återkommer senare ikväll om ja har köpt nåt eller hittat annat.
Jag förstår att du inte vill investera i dyra kläder som du sedan inte kan använda.
Jag skulle i ditt ställe plocka ihop det jag har. Vid kallt väder gäller att har flera lager.
Sedan rekommenderar jag spinning när det är som kallast i vinter. Framåt mars-april går det att cykla ute igen.
Lycka till med din träning, men komihåg att skynda långsamt. Det är väldigt lätt att överanstränga kroppen och få inflammation i något muskelfäste e.dyl.
Jag har kört med dessa tröjor ifrån Jula... http://www.jula.se/funktions-t-shirt-2-pack-132855 under ett billigt tunt flecceunderställ eller om det är Merinoull (även det ifrån Jula) och tunna vindtäta byxor (Coop) och en vindtät gammal jacka... har fungerat de senaste två vintrarna...
Största problemet är att jag brukar frysa om fötterna... har regndammasker som hjälper till att hålla fötterna lite varmare, men funderar på skoöverdrag ifrån Biltema till nästa vinter... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/ … ooverdrag/
Frun köpte en riktig tunn "rånarluva" (för längdskidåkning stod det) som kompletteras med en vanlig mössa när det är riktigt kallt om huvudet...
Så till det dyraste i klädväg är ett par Hestra-handskar som min rara fru kom hem med till jul och sen dess har jag inte frusit om tassarna... ![]()
Senast redigerat av mactommy (2010-07-29 15:29:03)
Jag köpte skoöverdrag från Biltema för något år sedan, men det är samma som säljs fortfarande.
Jag själv har ingen god erfarenhet av dessa, då blixtlåset är av dålig kvalitet.
Om du ändå köper dessa överdrag, se till att du köper så stora att blixtlåset kan dras igen utan att det spänner. Storleken behöver troligtvis vara minst 2 storlekar större än skorna.
Blev ett par såna handskar nu https://evaldsmtb.jetshop.se/specialize … -1000.aspx tills det blir kallare, dock fick de för mycket billigare pris.
Kommer nog klara mig med det jag har och till våren är det en annan femma.
Ja ska skaffa mig pulsklocka, något ni kan rekommendera? När man ska tvätta cykeln, är det lättare att skruva loss däcken och tvätta tycker ni?
mq_photo skrev:
Jag förstår er allihopa här, ska först och främst åka ner till stan och kolla på lite cykelstuff. Mitt problem är som sagt att jag håller på att gå ner i vikt, jag vill inte köpa cykelkläder för 1000-2000 kr och sen på våren inte kunna använda de.
Själv har jag kört samma cykelbyxor året runt, men kompleterat med billiga åtsittande löparbyxor utanpå höst/vår, och när det är ensiffriga minusgrader har jag haft (kronans)långkalsonger mellan cykelbyxorna och löparbyxorna.
När det är kallare har jag haft samma kläder som jag skidar i, vadmalsknickers och annorack ![]()
Altid med cykelbyxorna underst.