Sveriges bästa cykelforum
Du är inte inloggad.
Såg just Tour de Flanders 2010. Länge sedan jag blivit så inspirerad av nåt som Cancellaras prestation där!
Då blev du säkert lika imponerad över hans körning i Paris - Roubaix idag...
Han är grym att se på när han är i form!
Japp! Blir han bara bättre i bergen blir han farlig på touren.
Vet inte om det fortvarande är så imponerande,verkar vara en sport där det mesta fuskas med ,dopar dom inte sig själva så mixtras det tydligen med cyklarna.Sant eller ej,djävligt trist för sportens skull.
http://www.youtube.com/watch?v=8Nd13ARu … embedded#!
Oj tråkigt i så fall. Fast en sån där motor skulle man haft till pendlingen!
Konspirationsteoretiker i klass med KSP58.....
DIRAVI skrev:
Men du måste hålla med om att det ser lite underligt ut,när han drar ifrån alla så lätt och med sån grym tempoväxling.Detta får åtminstone mig att tvivla på att allt inte står rätt till.Det är ju inga motionscyklister han tävlar mot.![]()
Små elmotorer med lite kraft i och utväxling där till är inte tyst, tror nog att det skulle hörts av alla i närheten.
csvenss skrev:
DIRAVI skrev:
Men du måste hålla med om att det ser lite underligt ut,när han drar ifrån alla så lätt och med sån grym tempoväxling.Detta får åtminstone mig att tvivla på att allt inte står rätt till.Det är ju inga motionscyklister han tävlar mot.
Fast å andra sidan så lägger inte de han drar ifrån på någon kraft, vissa slutar tillochmed att trampa.
Tror inte på det där om motor pga, ingen vinst att ha ett par kg extra med sig på cykeln, tänk på att dom kastar vatten flaskor som dom inte behöver pga vikten.
andersen skrev:
Tror inte på det där om motor pga, ingen vinst att ha ett par kg extra med sig på cykeln, tänk på att dom kastar vatten flaskor som dom inte behöver pga vikten.
Så du tror alltså att på platt mark, det är ju inte i Alperna som Canellara har dragit ifrån de andra, så sänker alltså ~2kg hastigheten mer än vad ~20-50W extra effekt ökar den?
Du har fel, så stor påverkan har inte vikten.
Du kan prova detta själv genom att:
- Cykla med 2kg mer i vattenflaskorna och samtidigt cykla med 20-30 slag högre puls.
Vilken blir skillnaden i hastighet på slät mark?
Men annars håller jag med, jag tror inte heller att Cancellara har vunnit de här loppen pga att han har haft en motor dold i ramen.
Jag hoppas åtminstone att han inte har haft det...
På slät mark kan man ha 200 kg i vattenflaskorna - hastigheten påverkas inte.
Nej det kan man inte. Cykeln har två typer av motstånd luftmotstånd och rullmotstånd. Vanligtvis är luftmotståndet högst, men rullmotståndet beror på vikten och med 200kg i flaskorna lär rullmotståndet bli gigantiskt.
Jag skulle vilja se hur de flaskor, och flaskställ, ser ut som klarar 200kg!
Hur mkt skillnad olika vikter, rullmotstånd, aerodynamik, hjul och mkt annat egentligen ger kan man enkelt beräkna mha tex
http://www.analyticcycling.com
Mha av analyticcycling och kända data för Vätternrundan finner man att en cyklist som cyklar VR på 10timmar med en 9,8kg cykel blir mindreän fem min (mindre än tre tom tror jag det var) genom att byta till en cykel på 6,8kg.
Däremot kan felaktigt val av däck, eller att använda för högt, eller för lågt, tryck i däcken ge en skillnad på över 10min.
Rullmotståndet är alltså flera ggr viktigare än vikten(!) på VR.
Senast redigerat av HåkanC (2010-06-02 13:35:42)
HåkanC skrev:
andersen skrev:
Så du tror alltså att på platt mark, det är ju inte i Alperna som Canellara har dragit ifrån de andra, så sänker alltså ~2kg hastigheten mer än vad ~20-50W extra effekt ökar den?
Du har fel, så stor påverkan har inte vikten.
Du kan prova detta själv genom att:
- Cykla med 2kg mer i vattenflaskorna och samtidigt cykla med 20-30 slag högre puls.
Vilken blir skillnaden i hastighet på slät mark?
Men annars håller jag med, jag tror inte heller att Cancellara har vunnit de här loppen pga att han har haft en motor dold i ramen.
Jag hoppas åtminstone att han inte har haft det...
Fast i filmen som går att se på Aftonbladet så drar han ifrån i uppförsbackar någon gång var det plant men flera gånger så gick det uppför.
På slät mark är resultanten av de krafter som verkar på vattenflaskan lika med noll (flaskans tyndkraft tas helt och hållet ut av motkraften från underlaget). Därför påverkar flaskan enbart accelerationen, inte hastigheten. Sedan är det givetvis så att i en verklig situation ger 200 kg vattenflaska både ökat rullmotstånd och luftmotstånd, ökade förluster i lager m.m
Det finns tydligen en Österikiskt företag (Gruber Assist) som tillverkar motorer för sadelrör som kräver 31.6mm invändigt mått för att få plats. Den levererar 100W och med batteri så väger den 2.6kg och man kan få motorhjälp i 45-1½h beroende på hur mycket man hjälper till att trampa...
Skulle han haft en sådan i så krävs det en rejält sadelrör... kollegans sadelrör på sin gamla MTB:n har inte utrymme för dessa motorer... Men det kanske finns alternativa motortillverkare... ![]()
(Bytte ut sadelstolpe mot sadelrör...)
Senast redigerat av mactommy (2010-06-03 16:02:07)
Jag tror att motorn är tänkt att sitta i sadelröret precis ovanför vevpartiet. http://www.youtube.com/watch?v=jmPUze3WBTw
Pling skrev:
På slät mark är resultanten av de krafter som verkar på vattenflaskan lika med noll (flaskans tyndkraft tas helt och hållet ut av motkraften från underlaget). Därför påverkar flaskan enbart accelerationen, inte hastigheten. Sedan är det givetvis så att i en verklig situation ger 200 kg vattenflaska både ökat rullmotstånd och luftmotstånd, ökade förluster i lager m.m
Men en ökad tyngd hos cykeln ger ökat (om än marginellt) rullmotsånd i däcken.
En Gruber Assist låter som ett sågverk, den lär märkas.