Sveriges bästa cykelforum
Du är inte inloggad.
Har funderat lite på det där med rundtramp.
Tycker inte att jag får till det till hundra procent. När jag kör på rak väg där belastningen är låg och jag inte skall pressa funkar det inte?
Men om jag därimot skall köra fortare och pressar tycker jag att det funkar bra. Samma om jag kommer till backar osv.
Men är det inte så att man skall kunna använda rundtrampet oavset belastning?
Någon som har tips på hur man kan öva upp detta?
Som totalnovis har jag uppfattat det som att det har mycket med växeltekniken att göra. Ju korrektare växellägen desto mer optimalt blir även rundtrampet.
Ja, helt klart har det nog med kadensen att göra. Men den tror jag att jag har fått till rätt ok.
Men är inte rundtramp och kadens i princip samma sak? ![]()
Cykelsmurfen skrev:
Men är inte rundtramp och kadens i princip samma sak?
Nej, även om de har med varandra att göra.
Kadens är antalet varv/minut man trampar, samma som varv/minut hos en motor.
Rundtramp betyder att man har SPD-skor eller liknande och trycker ner med ena foten och drar uppåt med den andra samtidigt, alltså benen vilar inte på vägen upp igen. För att det ska vara mest effektivt ska man trycka framåt och dra bakåt i topp och bottenlägena också, då lägger man kraft på trampan under hela varvet.
Okej då ska jag inte störa mer i den här tråden ![]()
Om inte foten sitter fast på pedalen så "stampar" man ner en pedal åt gången. Medan sitter skorna fast så kan man hjälpa till att driva cykel på hela trampvarvet, det som kallas "rundtramp".
Har inga "special" skor när jag cyklar, utan köpte med "clips" typ, http://www.biltema.se/products/product. … emId=84417 fast mina är färdigmonterade och med möjlighet att köra MTB-skor på undersidan.
Där upplevde jag att man cyklar på ett helt annat sätt när man får möjlighet att hjälpa till hela varvet. Dock tror jag att det tar ett tag att få in tekniken och för min del så funkade inte växlarna jag tidigare snurrat på, utan fick ändra dessa eftersom det flöt på ett helt annat sätt... till det positiva.
Varningens ord när man sätter fast sig i pedalerna oavsett teknik är att fundera hur man får bort skorna om man trillar... själv hamnade jag i en buske efter bara 100m med fötterna på pedalen utan att komma bort... måste sett roligt ut... ![]()
En utomordentligt relevant fråga ja, hur gör man för att få bort fötterna i tid om man råkar vingla till? Drar man rakt upp eller snett åt sidan då? Sådana där gamla med tåbur eller vad det heter måste väl vara ännu farligare eftersom man måste dra bakåt och det är kanske inte så lätt att göra i en hastig vurpa.
I praktiken tror jag knappt ens proffsen cyklar med 100% rundtramp hela tiden. Däremot när man cyklar i uppförsbacke, motvind och vid fartökningen, använder man (jag) rundtramp mer än vid slätcykling.
Jag skrivit en del om detta här: http://msaweb.se/Cykel/cycling/effectiv … #Rundtramp
MarkkuS skrev:
I praktiken tror jag knappt ens proffsen cyklar med 100% rundtramp hela tiden. Däremot när man cyklar i uppförsbacke, motvind och vid fartökningen, använder man (jag) rundtramp mer än vid slätcykling.
Jag skrivit en del om detta här: http://msaweb.se/Cykel/cycling/effectiv … #Rundtramp
Kanske är så att även proffsen inte kör med rundtramp hela tiden?
Var inne på din sida och tittade. Bra info där. Är precis som du säger att det är mycket lättare att öva på rundtramp om det går trögt, som backar eller om man kör fort.
Kan vara så att en gammal fotleds skada som jag har haft gör att det tar tid för mig att få till det. Känns ibland som du skriver lite kantigt. Lite tråkigt. Det positiva är att det iaf känns som om min fotled blir starkare och starkare ![]()
Är det inte jobbigare att cykla med rundtramp eftersom benen inte ens får vila efter varje nertramp?
Cykelsmurfen skrev:
Är det inte jobbigare att cykla med rundtramp eftersom benen inte ens får vila efter varje nertramp?
För mig blir pulsen iaf högre när jag anstränger mig vid rundtramp. Men det kanske är för att det brukar vara tyngre när jag använder mig av rundtramp?
Som jag skriver på min hemsida, hjälper träning.
När man börjar träna på rundtramp blir det kantigt, för att man aktiverar fel muskler.
När man blir van vid rundtrampet, tänker man inte ens på det,
utan det går lika automatiskt som man trampade "vanligt" förut.
Tänkte jag sätter fart på en "gammal" tråd igen...
Min personliga upplevelse är att ett effektivt rundtramp finns inom ett optimalt kadensomfång: för hög eller låg kadens gör det svårt att få ett flytande rundtramp.
Sedan har jag hittills inte lyckats få ett bra rundtramp hela tiden. Det är i backar som jag tycker rundtrampet gör störst nytta. Dessutom orkar jag inte köra hårt rundtramp hela tiden, vilket förstås måste vara en träningssak eftersom uppåtdraget aktiverar både baksidan av låret ("lårbiceps") samt höftböjarn, vilka är muskler traditionell cykling knappt aktiverar alls.
Alltså dags att börja "tänka rundtramp" för min del och låta lårbiceps arbeta mer och längre även om det svider! :-) Ett fungerande rundtramp innebär ju faktiskt att man utvecklar högre effekt!
Senast redigerat av Swedpat (2010-07-23 19:43:02)
För de som har följt Tour de France, så har kommentatorerna Roberto Vacchi och Anders Adamsson tagit upp detta ämne.
Även dessa erfarna cyklister säger att man inte har lika mycket kraft "varvet runt". Fysikaliskt kan man inte heller ha det, eftersom det starkaste musklerna arbetar när man trampar nedåt.
Vad jag förstår ska man med rundtramp försöka få mer kraft i övriga delar av trampcykeln.
Som jag skrev tidigare kan det bli väldigt kantigt och jobbigt om man tänker sig trampandet som fyra isolerade avsnitt.
I stället får jag själv bäst resultat när jag försöker "trampa i cirklar". Jag gör nedtrampet lite lösare och ökar på dragkraften genom att hålla ett jämnt tryck i övriga avsnitt av trampcykeln.
Det gäller också att vara avslappnad i överkroppen och armarna.
Nu när jag har tränat lite mer så funkar det bäst för mig ifall jag mest koncentrerar mig på att dra uppåt. Då verkar det som om resten av rörelsen (framåt, bakåt) kommer utav sig självt.
Man skall nog inte heller ta i för mycket. Rundtrampet är nog bara lite extra hjälp. Jag försöker se det som att jag hjälper det benet som trycker ner eller skall börja trycka ner. Så i mitt "rundtramp" är ner tryckandet fortfarande helt "styrande".
Har även börjat gå upp på riktigt höga växlar i backarna. Det jag gör då är att ställa mig upp och koncentrera mig på att dra (tryckandet blir ju utav sig självt). Känns som om detta är mycket energisparande på långrundorna! Men om man kör ett tempo pass sitter jag ner i backarna för det går fortare.
Jag brukar också ibland tänka på att dra upp, men det är inte heller rundtramp.
Trampandet kan då bli upp-ner, i stället för runt-runt.
------------
Om man kör på tung växel (backe eller inte backe) belastar man knäna mer, än om man cyklar med lätt växel. Vissa klarar av det, andra inte.
Samtidigt är det lättare att känna rundtrampet vid tung växel, än vid lätt.
Jag försöker behålla kadensen i backe genom att växla ned. Trotts det brukar jag komma ned under 90. (Normalt ligger jag kring 100).
MarkkuS skrev:
Jag försöker behålla kadensen i backe genom att växla ned. Trotts det brukar jag komma ned under 90. (Normalt ligger jag kring 100).
Så gör jag också om jag kör mer tempo eller fart pass. Då brukar jag också som sagt sitta ner.
Skillnaden är att jag på ett distanspass ställer mig upp mer i backarna(större backar). Dels för att avlasta kroppen lite (blir jobbigt att sitta på samma sätt i så många timmar). Även för att nyttja min vikt och samtidigt min styrka lägger jag cykeln på höga växlar. Har man för låga växlar när man står upp blir det som att springa eller spurta och då sticker pulsen iväg en del.
Allt för att köra så energi sparande som möjligt.