Sveriges bästa cykelforum
Du är inte inloggad.
Hej alla cykelfantaster!
Jag behöver en ny cykel till att pendla med, ca 2 mil t och r. Är ute efter en kvalitets cykel som kan användas i ur och skur i, förhoppningsvis, många problemfria år framöver. Efter att ha kollat runt på forumet får jag en känsla av att Crescent och Skeppshult enligt en del inte riktigt håller måttet längre. Vad finns det då för bra märken att kika på istället?
Krav är att det ska vara högst 8 växlar, finnas navgenerator och vara en i övrigt robust och lätttrampad cykel. Prislapp <= 10000 kr.
Tar tacksamt emot era synpunkter!
/Nicke
Högst 8 växlar??? Navgenerator??? Ja vad kan man säga, Lycka till, jag har inga tips när du redan tycks veta mer än alla andra. Tio kransar bak och två fram är grunden för ett modernt växelsystem... Navgenerator är inget man kan ha om man vill komma framåt på ett effektivt sätt... Så fortsätt söka din egen väg. Men lättrampat lär det inte bli.
Hej,
jag använder själv navdynamo och tycker att det är alldeles strålande på min Trek T220. Kan inte påstå att det gör det trögare att cykla varken med lampan av eller på. Denna Trek har dock utanpåliggande växlar vilket ju kanske är mer lättcyklat men kräver mer rengöring än navväxlar. Trek har andra modeller med lätta aluminiumramar med även navväxel. Min fru har en sådan. Jag tycker det verkar vara hyfsad kvalitet. Har dock inte jämfört med Skeppshult. Kostar på rea oftast kring 6000 kronor. Sedan i sommras cyklar jag även en Trek Portland (12000kr). fler växlar, bockstyre och ingen navdynamo. Lite roligare men inte så stor tidsvinst. Jag planerar framöver att köra T220:an ffa med dubbdäck på vintern. Cyklar 3 mil per dag och eftersom det inte är vägbelysning på större delen räcker inte navdynamon enbart på vintern utan kompletterar då med kraftigare batteridriven lampa.
Trek har jag valt mest för att lokala cykelhandeln i Göteborg har rea på dem ibland.
Eric skrev:
Cyklar 3 mil per dag och eftersom det inte är vägbelysning på större delen räcker inte navdynamon enbart på vintern utan kompletterar då med kraftigare batteridriven lampa.
Varför en batterilampa när du har en navdynamo? Det är väl bättre att köpa en lampa som navdynamo kan driva, tex Busch&Muller Lumotec IQ Cyo. Den ger 60lux istället för 17 som dom flesta lampor brukar ge.
8 växlar & navgenerator. Rek pris är dock mer än 10 000 kr. Kanske går det att hitta nån butik där man kan pruta ner den till 10!
http://www.erlan.info/cyklar/nishiki/sp … ity-hybrid
Jag tycker nog att navväxel kan vara klokt på en pendlare. Så länge det inte är någon jättesträcka man pendlar så tycker jag att navväxel är att föredra om valet står mellan navväxelns driftsäkerhet och kedjeväxelns något lägre förluster.
Senast redigerat av Pling (2010-07-28 17:12:50)
Själv föredrar jag kedjeväxlarnas högre driftsäkerhet och framförallt enkelhet, speciellt om man pendlar annat än sommartid.
Det finns inget mer irriterande än att stå halvvägs till arbetet, ha kort om tid, och en cykel som krånglar.