Sveriges bästa cykelforum
Du är inte inloggad.
Hej!
Hur mycket ska man dricka när man tränar?
Följande inlägg diskuterar detta:
http://traningslara.se/blogg/angaende-v … ny-studie/
Mycket intressant artikel markuS.Ja det är svårt det där med vätskeintag.jag vet.Man vet ju hur viktigt det är att tillföra vätska vid fysisk prestation men inte alltid man tänker på att dricka förebyggande.Att prestationsförmågan skulle sänkas med 20% förvånar men är sannolikt korrekt.
Tycker det är svårt att dricka när man är ute och kör då det inte är varmt och soligt, man får aldrig törstighetskänslan även om man är ute länge... Men får hälla i sig lite ändå, för man vet att kroppen förbrukar vätska och behöver påfyllning.
Förut försökte jag hålla kroppsvikten konstant, för att motverka vätskeförlust pga. svettning. Numera använder jag enbart törsten som en signal att dricka. För mig har det inneburit att jag dricker ungefär halva mängden jämfört med tidigare, utan att mina snittfarter har blivit sämre.
Min vikt brukar då gå ner ca 1-2 % under en två-timmars tur.
Jag tror att man kan lita kroppen och att den talar om när man behöver dricka. Konstig vore väl annars? Men man bör ta reda på hur man själv påverkas. Dvs. hur mycket varierar snittfarten med olika vätskeintag.
Däremot har jag märkt att min prestationsförmågan påverkas mycket under längre cykelturer (>1-2 timmar) om jag äter/dricker kolhydrater eller inte.
Senast redigerat av MarkkuS (2009-11-06 23:01:03)
Jo, man har alltid hört att när man blir törstig så är det för sent och dricka och skadan är redan skedd. Lite konstigt i så fall att människan har utvecklats att funka så...